FRUGI VENTA HOME  / COMITÉS  / Comité Fruithandel

Comité Fruithandel

Het Comité Fruithandel houdt jaarlijks in november een ledenvergadering voor alle fruithandelaren die lid zijn van Frugi Venta.

Frugi Venta is verder betrokken bij promotieactiviteiten voor fruit zoals Werkfruit, de EU Schoolfruitcampagne, Zachtfruitpromotie en de promotie voor Conference peren.

Leden Comité Fruithandel
Zweer van Aalsburg, Fruitmasters Holland BV
Wout van Es, Fruit World Breda BV
Gert Mulder, Frugi Venta
Floor van Os, Firma J.C. van Os
Cees Oskam, Handelmij Jan Oskam BV
Kees. van Ossenbruggen, Van Ossenbruggen Fruit  BV
Jan Timmermans (voorzitter), C.G. Timmermans & Zn. CV
Cees Verheij, VOF Corn. Verheij en Zn.
Corrie Verheij-Hofs, Hofs Fruit Company BV
Joop Vernooij, Fruitbedrijf J.C. Vernooij BV
Bert Wilschut, The Greenery BV

Conference Duitsland goed gewaardeerd

30 juni 2014 - In het voorjaar zijn in NordRhein Westfalen proeverijen georganiseerd met Conference peren. 69% vindt de kwaliteit goed en 29% aanvaardbaar. Overrijpheid en slechte kwaliteit zijn redenen om niet voor Conference te kiezen.100% van de ondervraagden vond de presentatie (heel) goed. 45% kocht de peer nadat ze deze hadden geproefd. De vragen van consumenten gingen voornamelijk uit naar de oorsprong van het product en bewaarcondities.

De bekendheid met Conference is in NRW door de proeverijen hoger dan in de rest van Duitsland (11% t.o.v. 8%). Het overgrote deel van Conference kopers denkt dat deze peer uit Frankrijk, Engeland of Duitsland komt. Smaak en sappigheid van de peer zijn belangrijke redenen om voor een specifiek perenras te kiezen. Een harde peer heeft bij aanschaf de voorkeur. Men is verdeeld of een peer juist zacht of hard gegeten moet worden. Momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor het derde jaar met proeverijen vanuit de EU promotiecampagne voor Conference.

TV spotjes
Komend najaar worden wederom spotjes uitgezonden rondom een aantal TV programma’s:
Billboarding Elstar:
wk. 36. RTL 5 Vooravond programmering (ma-vrij); 45 uitingen
wk. 37. RTL 4 De Klok (ma-zo); 144 uitingen
wk. 38. RTL 4 Goede Tijden Slechte Tijden (ma-vrij); 30 uitingen

Billboarding Conference:
wk. 41. SBS 6 Shownieuws (ma-vrij); 65 uitingen
wk. 42. SBS 6 De Klok (ma-zo); 18 uitingen
wk. 43. SBS 6 Piets weerbericht (ma-zo); 31 uitingen

Daarnaast vindt nog overleg plaats met SBS 6 om in een uitzending speciale aandacht aan Conference te besteden.

Facebook
Dit voorjaar zijn in Nederland, Belgie en Duitsland berichten gepost op Facebook waarbij in een bepaalde periode ook een prijzen te verdienen waren.

DOGK
Nederland zal samen met Belgie als Gold Sponsor optreden op het Deutscher Obst- und Gemüsekongress dat op 18-19 september 2014 wordt georganiseerd. Voorafgaand en tijdens het congres wordt over Conference peer gecommuniceerd. Voor een gehoor van erg veel inkopers uit Duitsland zal vanuit Nederland een presentatie worden verzorgd. Samen met Belgie wordt een tafel ingericht met productpresentaties. Tevens wordt een proeverij verzorgd voor de ca 300 delegatieleden. Uiteraard met bijhorende toelichting.

Kwaliteitseisen Conference

1 mei 2014 - Medio april zijn kwaliteitsspecificaties voor ‘Conference, Altijd een Goed Idee’ vastgesteld om Conference kwaliteit in de breedte te verbeteren. Hulpmiddel daarbij is de Conference kleurenkaart, vergelijkbaar met de Elstar Altijd Raak kleurenkaart.

Deze kwaliteitsaanpak heeft bij Elstar duidelijk positief effect gehad op kwaliteit in het winkelschap en de afzetpositie Elstar, zo blijkt onder meer uit de NFO Kwaliteitsmonitor.

In onderstaande documenten vindt u de kwaliteitseisen en de kleurenkaart.

downloaden van een bestand Kwaliteitsspecificaties_Conference_Altijd_een_goed_idee.pdf openen/downloaden...
downloaden van een bestand Kleurenkaart_Conference_NFO.pdf openen/downloaden...

Elstar Altijd raak modeshow

30 september 2013 - Vorige week vond in de Kalverstraat in Amsterdam de guerrilla actie plaats voor Elstar nieuwe oogst met medewerking van Sandra Schuurhof.

De aanmeldingen van de pers waren goed. Het is nog even afwachten wat de media-waarde is als gevolg van deze actie. Deze wordt, indien bekend, gecommuniceerd via onze nieuwsbrief. In onderstaande documenten alvast visuals van twee kranten die het nieuws direct hebben opgepikt, o.a. voorpagina spits!

 

downloaden van een bestand HDCMEDIA_27-09-2013._Elstar.pdf openen/downloaden...
downloaden van een bestand Spits_Amsterdam_27-09-2013.pdf openen/downloaden...

Radiospots Conference Peer

September 2013 - In de laatste week van september zullen op de radiozender 100% NL reclamespots worden uitgezonden ter promotie van de Conference peer.

 

downloaden van een bestand UZS_Radio_-_Confercence_Peer_wk__39-40.pdf openen/downloaden...

Nieuwe campagne Conference peer 2012 gestart

Het GroentenFruit Bureau organiseert in 2012 in Duitsland verschillende activiteiten rondom Conference peren. Deze activiteiten dienen als overbrugging naar de beoogde toekenning van de EU-campagne medio 2012.

Doel van alle activiteiten is de realisatie van een grotere afzet voor Nederlandse Conference peren in de Duitse markt bij de Duitse retail. Er liggen voornamelijk substantiële afzetkansen in Duitsland omdat de consumptie nog verder kan groeien en de Conference peer goed aansluit bij de behoeftes in de markt. Onderstaande online- en offline activiteiten zijn dan ook gericht op de Duitse markt.

Doelgroepen: Duitse consumenten, maar ook de consumenten- en vakpers en belangenorganisaties.

Boodschap: In de activiteiten worden vooral de uitstekende kwaliteit, natuurlijkheid en versheid van het product, informatie over de smaak en het gebruik van het product als ook de vlotte toegang tot het product benadrukt.

Public Relations en benadering Duitse retail
In het eerste kwartaal van 2012 worden er onder andere 3 advertenties geplaatst in Fruchthandel Magazin (weeknr. 4, 9 en 13), het vaktijdschrift dat door supermarktinkopers wordt gelezen. Ook zal er een direct mailing aan Duitse inkopers worden uitgestuurd (1e week februari, voor de Fruit Logistica) en zullen deze vervolgens telefonisch benaderd worden. In Duitse vakmedia verschijnen meerdere redactionele artikelen. Ook zijn er advertenties in retailbladen van de grote Duitse retailers beoogd. Deze zullen in afstemming met de handel worden geplaatst, zodat hierop met acties op kan worden ingespeeld.

Online campagne
Niet alleen de geschreven pers, maar ook de online pers zal benaderd worden middels bannering en adwords. Parallel aan de offline activiteiten is via www.groentenenfruit.nl meer informatie over het product peer te vinden op www.confernecebirnen.de. Daarnaast is er uiteraard weer een product van de week actie voor de Conference peer in week 37.

Events en beurzen in Duitsland
De Conference peer is vertegenwoordigd op een aantal events in 2012, waaronder de Grüne Woche in januari met onder andere een Conference peren persmap en de walking act. In februari 2012 wordt het succesvolle standconcept op de Fruit Logistica getoond. En op de Floriade, 5 april t/m 7 oktober 2012, zal ook aandacht komen voor de Conference Peer.