6 juni 2013

Young Frugi Venta Business Club op Trendtour in Amsterdam

Wat heb je meer nodig dan een fiets, je zonnebril en een goede gids voor een ‘trendtour’ door zonnig Amsterdam met sectorgenoten. Niets, zo ervoeren de leden van de Young Frugi Venta Business Club tijdens een excursie door Amsterdam. Hierbij werd een bezoek gebracht aan Bilder & De Clerque, Marqt, Dark Lite, Marks en Spencer en Starbucks aan het Rembrandtplein. Uiteraard afgesloten door een gezellig diner op het terras van restaurant Edel.

Vier maal per jaar organiseert Frugi Venta voor de leden van de Young Business Club een excursie of training. Deze trendtour is voorbereid met medewerking van Marjolein Okkinga van Vroegop Windig, lid van de stuurgroep van de YFVBC en tevens bekend in Amsterdam.

Gemakkelijk
Bij Bilder & De Clerque kun je terecht voor alle ingrediënten voor een complete maaltijd voor twee personen. De maaltijdideeën met receptkaarten en ingrediënten worden gepresenteerd op zeven eilanden. Per week worden drie maaltijden gewisseld zodat er altijd variatie is.

Bedenker van het concept Rogier Leopold noemt het echt een grootstedelijk concept. “In de stad zijn mensen klein behuisd, hebben ze veel mogelijkheden om op iedere hoek van de straat hun maaltijd te kopen of boodschappen te doen en worden inkopen voor de avondmaaltijd veelal per dag gedaan. Iedereen wordt geconfronteerd met de vraag: ‘wat eten we vandaag?’ op die vraag leveren wij het antwoord.” Er zijn plannen om het concept verder uit te rollen, om te beginnen in Amsterdam.

Biologisch
Bij Marqt kan de Amsterdamse consument terecht voor ‘schoon’product. Biologisch of milieukeur, dat is om het even. Wil Dobber, de AGF-chef van Marqt is een echte biofan en vindt biologische producten veel beter smaken dan gangbare producten. Een mening die niet door alle leden van de Young Business Club werd gedeeld, maar smaken verschillen.

De volgende stop betrof Dark Lite, een smoothybar. Hier wordt geen gezondheid verkocht maar ‘energie’ een bewuste keuze van oprichter en bedenker Bastiaan. Twee en half jaar geleden bedacht hij het concept. Een bar waar wordt gewerkt met veel verse groente en fruit en donkere chocola (meer dan 72% cacao).
“Het idee is om consumenten te verleiden met lekkere producten. We maken veelal gebruik van biologische producten, we vertellen dat wel aan onze klanten, maar zetten het bewust niet op de gevel. Dat trekt een beperkt publiek en wij zoeken een breder publiek.” Na een moeilijk eerste jaar, zit er nu groei in de business en wordt gekeken naar uitbreiding in Amsterdam en hoofdsteden in onze buurlanden. Ook is Dark Lite te vinden op met name Dancefestifals en bij bedrijfsevenementen.

Engels
Voor fans van Engelse producten is Marks & Spencer in de Kalverstraat de ‘place to be’. Bedrijfsleider Paul van den Es vertelde dat binnenkort een tweede Marks & Spencer wordt geopend in Amsterdam en ook één in Den Haag. Alle producten die in de winkel worden verkocht, komen uit Engeland. “Voor Marks & Spencer is Amsterdam dichter bij dan Schotland waar ook wordt geleverd.” Met een vloeroppervlak van 400 vierkante meter is de Marks & Spencer in de Kalverstraat een kleine winkel waar desondanks fashion en food wordt gecombineerd. Kleding die niet in de winkel aanwezig is, kan via een grote tablet in de winkel worden besteld en enkele dagen later worden opgehaald.

Marketing en klantvriendelijkheid stonden op het visitekaartje van de medewerkers van de Starbucks conceptstore op het Rembrandtplein. Na vergeefse pogingen bij het hoofdkantoor waarbij een verzoek werd gedaan of iemand iets meer kon vertellen over het Starbucksconcept, kwamen de medewerkers op de winkelvloer direct in actie toen er werd verteld dat het hoofdkantoor niet reageerde. Ter plekke werd een koffieproeverij georganiseerd waarbij Pete van alles vertelde over herkomst van koffiebonen, eigenschappen van koffiemachines en vervolgens de verschillen liet proeven. 

Al met al een geslaagde middag met volop inspirerende winkelbezoeken en uiteraard voldoende mogelijkheden om te netwerken.

Ook interesse in de Young Frugi Venta Business Club? info@frugiventa.nl

 

 

 

 

 

Young Frugi Venta Business Club

 
                     Heb jij ambitie en wil je een topper worden in de sector?
                                      Meld je dan nu aan voor de YFVBC! 

 
Doel
De YFVBC heeft tot doel bij te dragen aan de ontwikkeling van jonge managers die werkzaam zijn bij de leden van Frugi Venta. Een aantal keren per jaar wordt een bijeenkomst georganiseerd waarbij inspireren, het delen van kennis en het uitwisselen van ervaringen centraal staan. Daarnaast beoogt de YFCBC de betrokkenheid van jonge mensen in de sector en bij Frugi Venta te vergroten en tevens te fungeren als kweekvijver voor de toekomst van Frugi Venta
 
Bijeenkomsten
De invulling van het inhoudelijk deel van de bijeenkomsten sluit goed aan bij de belevingswereld en werkveld van een jonge manager of mensen met een middenkaderfunctie. Uiteraard is er ook gelegenheid tot netwerken. 
 
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag of donderdag en starten in het tweede deel van de middag. Deelname aan de activiteiten is gratis voor leden van Frugi Venta.

 
Stuurgroep
  • Martijn de Graaf, Yex BV
  • Suzan van Kuppeveld, Frugi Venta
  • Wilma van den Oever (secretaris), Frugi Venta
  • Lieuwe Smit, N.J. Witkamp BV
  • Dennis Steinfort, Vroegop-Windig BV
     
Interesse
Als je zelf een jongere manager bent (tot 41 jaar), is dit een interessant initiatief om je kennis en netwerk in de sector uit te breiden. Heb je belangstelling, neem dan contact op met Suzan van Kuppeveld via vankuppeveld@frugiventa.nl